Recensie: BALLAST (One Night Stand VII)

Regie:
Mirjam de With

Scenario:
Anke Boerstra

Acteurs:
Isa Hoes, Kees Boot, Kitty Courbois, Hans Croiset, Birgit Schuurman, Bert Hama, Mila Dekker, JanArendsz

Tussen het landelijk groen en roze taarten verzamelen zich de gasten op een romantische bruiloftsfeest. Ceremoniemeester Ellen probeert er een onvergetelijke dag van te maken en raakt verstrikt in de streken van haar halfzus Anouk, de ontrouw van haar man, de eerste liefde van haar puber dochter, de wulpse capriolen van haar moeder en de touwen van een luchtballon. Zullen ze ontdekken dat alleen hun angst het ,geluk’ in de weg staat?

Ellen ( Isa Hoes) en Thierry (Kees Boot) zijn, met hun puberdochter Chloe op de achterbank, op weg naar een landelijk stulpje waar de trouwerij moet plaatsvinden van haar broertje. Ellen is de ceremoniemeester en ze controleert alles, tot de ballonnen en de tafelschikking aan toe. Op een gegeven moment is ,iedereen’ er dan gaat deze puur Hollandse komedie van start. Daar is oma (prachtrol van grand old lady Kitty Courbois) met haar ,buurman’ met wie ze zich wulps in het hooi verpoost. In een blitse sportauto arriveert vervolgens halfzus Anouk- met- haar sexy- look en dito zonnebril om van bil te gaan met Ellen’s overspelige echtgenoot. Als ze in de schuur betrapt worden en flagrant delit door Ellen zijn de rapen gaar. ,,Ben jij wel eens vreemdgegaan mam? Vraagt Ellen aan haar moeder en die zegt ,, ach kind zo vaak!”

Voilà, de toon is gezet!

Puberdochter Chloe is smoorverliefd op lulletje rozenwater David die de trouwring van de bruid om doet en dan niet van zijn vinger afkrijgt en vervolgens in de plee laat vallen die hij eruit moet vissen. Net, terwijl de bruid erop zit en sneert ,, lastig pissen met een trouwjurk aan? David zit in de tuin op een tak en oefent met zijn gitaar het liedje voor het bruidspaar omdat de band het heeft laten afweten. Chloe durft hem nauwelijks aan te kijken als ze hem bekent ,, ik vind je echt heel heel leuk! En dan biedt ze hem een knalrood stenen hart aan. Dat hij weigert met de woorden: ,, geef dan maar aan iemand van je eigen leeftijd! Ze houdt er letterlijk en figuurlijk een gebroken hart aan over.

Eindelijk is het bruidspaar er en dan gaat het Hollands regenen en volgen de gasten het gebeuren onder gekleurde paraplu’s. En dan is er ook nog een luchtballon…..enfin u moet zelf maar kijken! Ballast is een heerlijke familiefilm, naar mijn mening ietwat op Franse leest geschoeid, die je niet serieus moet nemen maar lekker van moet genieten. De acteurs zijn op hun best, geen wonder met zo’n sterrencast en alles valt uiteindelijk op z’n plaats. De ballast wordt overboord gegooid en ze stijgen op naar hoger sferen.

Waardering:

Uitzenddatum:
Vrijdag 01 februari 2013 , 23.15 uur. Ned. 2