Recensie: Boy (One night stand)

Een verhaal dat inzoomt op een onzichtbaar lid van onze samenleving.

Met: Gerard Gonzales, Arvin Quirante, Renée van Zinnicq Bergman, Bart Klaver, Fred Goessem

Regie:
Tami Ravid

Scenario:
Cecile Levyer Poppelaars

Boy (Gerard Gonzales) is een illegale schoonmaker. Discreet maakt hij de huizen van zijn opdrachtgevers schoon. Voor schrijver Andre die dagen in zijn bed doorbrengt betekent hij een van de weinige kontakten met de buitenwereld. Het geld dat hij verdient gaat naar zijn moeder. Zijn vriend, een danser in een Gay club kan ook wel wat geld gebruiken. Op een dag vindt hij de schrijver dood in bed en door een verhouding met diens minnaar, een fotograaf, dreigt de greep op zijn toch al onzekere bestaan te verliezen.

Zijn vriend, die paaldanser is in een gay club, bezorgt hem wat schoonmaakadressen en die werkt hij plichtsgetrouw en discreet af. Je krijgt eigenlijk nauwelijks hoogte van hem, deze Boy, indrukwekkend gespeeld door de Filipijnse acteur Gerard Gonzales.

Tijdens zijn dagelijkse schoonmaaktoer leert hij de depressieve en alcoholverslaafde schrijver Andre kennen. De eeuwig in pyjama en in bed verblijvende man hunkert naar aandacht en probeert hem met geld aan zich te binden. Op een dag vindt Boy hem dood in bed. Zelfmoord. Toch maakt hij het huis nog schoon, pakt zijn verdiende geld uit een boek en verdwijnt. De schrijver wordt verruild voor een fotograaf met wie hij een betaalde affaire krijgt. Echter, de liefde is niet wederzijds en Boy keert terug naar zijn Filippino vriend die hartstochtelijk probeert professioneel danser te worden.

Al die tijd vraag je je af wat zou Boy nou werkelijk voelen en willen. Een sfinxachtig zwijgen omhult hem en nu de affaire met de fotograaf op de klippen gelopen is dreigt hij de controle over zijn toch al onzeker bestaan helemaal te verliezen. Tami Ravid, de regisseur, heeft een prachtige sfeertekening gemaakt van het illegale bestaan in de hoofdstad. Het verhaal kabbelt verder maar onderhuids borrelt het. Tot een echte uitbarsting komt het nergens.

Niettemin blijf je 48 minuten lang kijken naar een schouwspel waar het Oosten en
het Westen elkaar treffen en tegelijkertijd hun verschillend zo keihard etaleren.

Waardering: